Kök, möss och diskmaskiner!

Jag ver hemma i helgen, hemma på Gilwell. Jag skulle ju nästan kunna bo i ett låst skåp. Då skulle vi vara två året-runt-boende! Jag och köksassistenten :D

Stod i köket för ALU tredelad tillsammans med pappa och Limpan. Underbarta att få hänga lite med pappa. Det händer ju ganska sällan annars. Men nu var det två intensiva dygn. Så, vad gjorde jag då. Skalade fem kilo lök, 15 kilo potatis, kokade massa kaffe och massa the. Diskade, torkade av ytor och bord. Bakade semlor. Plockade tillbaka saker i skåpen efter disk. Plockade fram sakerna igen när det var dags för en ny måltid. Fångade en mus! Man ska gillra fällan med choklad om man vill fånga saker :D Den var stor dessutom och fet. Svansen var som mitt pekfinger. Tre-fyra cm tjock. Jag är ganska nöjd med den insatsen. En mus färre i köket!

Men det bästa var när det smög in folk och kramade mig i köket. Annie och Bruse kom in och kramades med mig. Annie tom pussade mig! :D När jag satt där med potatisen och inte såg något slut kom någon uppsmygande bakom mig. Tänk att så lite kan göra så mycket!

Och Latinobjörnen som bara gav en blick och log. Som man kunde hoppa på utanför köket och kramas. Det är ju bara att inse att jag inte överlever utan kramar! Tack!

Något annat som gör mycket är alla som tackar så mycket för god mat. Det stärker egot. Även om jag inte gjorde så mycket åt själva tillagningen eller kryddningen, tar man del av äran. Det är ju en teaminsats. Kökspatrullen hade lyckats.

Dessutom lekte jag tomte på igår förmiddag. Plockade i förrådet och tog fram materiel till PL-kursen som kommer nu. Tömde lyktor och förundrades över hur mycket som händer i förrådet n'är vi vet att ingen har den officiella nyckeln dit. Den har varit i säkert förvar sen julkursen, men ändå hade det hänt saker i förrådet... Spännande. Jag förstår inte riktigt.

Det jag tar med mig från helgen ä att man inte ska underskatta kökets arbete och man ska inte komma och störa hela tiden. Eller snarare får man förstå om man inte får full fokus när man väl dyker upp. All disk vill komma till luckan så snart som möjligt. Köket vill ha koll på tider. Informera köket och kramas gärma med dem!

Och: Underskatta inte din bäste vän - diskmaskinen!



Kommentarer
Postat av: Jojo

Elli - Trodde du något annat om mig? Nej inte en chans att jag skulle springa runt med typ ett SVART. Skulle ifs matcha outfiten men när de ska vara rosa :)



Oh Gilwell..jag saknar gilwell (och dig också)!!! Blä för möss men wei för gilwell :)Puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback